adascalitei.ro Web analytics

25
Feb

Domnule Presedinte,

Stimati colegi,

Acum 6 ani, mai precis la alegerile parlamentare din 2008, PDL-ul a candidat sub un slogan national de toata frumusetea ROMANIA PE MAINI BUNE, expresie care ne face sa ne gandim la responsabilitate, competenta, speranta ; lucruri de care tara avea mare nevoie pentru ca tocmai aparuse la orizont criza de peste ocean.

Din pacate, acum romanii au vazut pe ce maini bune au dat Romania acelei perioade pentru ca acele maini sunt bune acum la dat declaratii si la purtat bratarile DNA.Nu stiu daca guvernele Boc ar trebui blamate pentru devalizari de genul Microsoft sau ANRP, sau pentru ipocrizia cu care au taiat pensii si salarii in timp ce statul pierdea sume uriase de bani in retele de crima organizata(conform rechizitoriilor DNA).Ceea ce ne-a deranjat insa in acea perioada de trista amintire a fost atitudinea rigida, inflexibila, in fata criticilor si a solutiilor adevarate anti-criza si asta dragi colegi, a fost aroganta care au sanctionat-o cetatenii la votul din 2012.Astazi apar in spatiul public zi de zi dovezi ca Romania a fost sub patronajul fostului presedinte un stat clientelar, in care cateva firme agreate si-au inzecit veniturile fara a uita sa returneze o parte din bani catre filierele care ofereau protectie politica.

Guvernul condus de Victor Ponta a preluat asadar o mostenire dezastruoasa pe care a denuntat-o ori de cate ori a fost cazul, dar, indiferent de cate batalii politice s-au succedat din 2012, coalitia de guvernare nu si-a uitat anagajamentele asumate in fata romanilor.E suficienta o scurta analiza, dragi colegi, pentru a concluziona ca masurile noastre au beneficiat de cele mai ample fundamentari si dezbateri publice din istoria post-revolutionara a Romaniei.Am aprobat cu totii atat masurile care au reparat nedreptatile guvernelor Boc-Ungureanu cat si cele care intr-o forma sau alta au relansat circuite economice sau au crescut calitatea vietii cetatenilor.Exemplificam pe scurt cu reducerea TVA la paine, scutirea pe profitul reinvestit sau masurile din domeniul agro-industrial.

Saptamana trecuta s-au publicat masurile prevazute de noul cod fiscal, asa cum au fost trimise spre dezbatere parlamentului, in opinia noastra modificari asteptate, meritate, de care intreg mediul economic avea cu adevarat nevoie.Modificarile cu cel mai mare impact sunt reducerea TVA la 20 respectiv 18% si la 09% pentru carne, peste, legume-fructe, reducerea CAS la angajat si angajator, diminuarea accizei la combustibil si eliminarea anumitor taxe.Termenul de 6 luni in care acest proiect va fi dezbatut in parlament este suficient pentru promovarea si eficientizarea noului normativ fiscal.

Unii reprezentanti ai opozitiei, uitand ca nu mai devreme de anul trecut au sustinut ei insisi aceste schimbari, au sarit imediat impotriva prevederilor de mai sus, folosind in genere 2 linii de argumentatie : primul argument – masurile au caracter populist si electoral, multe intrand in vigoare in anul alegerilor locale 2016.Imi este greu sa cred, stimati colegi, ca in tara noastra unde avem alegeri aproape o data la 2 ani(fara a socoti partialele) putem gasi vreun moment neatins de umbra alegerilor ; al doilea argument al opozitiei se refera aproape unanim la sustinerea bugetara a acestor masuri, pe care paradoxal specialistii le califica drept masuri de dreapta, ca sa nu spunem – chiar liberale.Analizele MFP calculeaza un impact bugetar cumulat net de 6.8 miliarde lei pentru 2016, 3,1 pentru 2017, 3,1 miliarde in 2018 si 2,3 miliarde lei in 2019, cand se va reduce si cota unica de la 16 la 14%.Va propun o scurta paralela – cresterea TVA din 2010 a dus evaziunea fiscala din 2011 la o cota alarmanta de 17% din PIB, reprezentand peste 25 miliarde euro, din care se estimeaza ca 05% reprezinta cresterea TVA de la 19 la 24%.Cu alte cuvinte, efectul de impovarare a celor deja impovarati a trimis in economia subterana venituri de aproximativ 7 miliarde euro, pe care bugetul nu le colecteaza nici in ziua de astazi.Daca prin aceste masuri vom reusi sa colectam macar o treime din acest bazin, vom acoperi si depasi fara probleme impactul bugetar estimat.

Beneficiul major insa este acela pe care il vor resimti milioanele de salariati din Romania, si anume scaderea preturilor la raft si cresterea puterii de cumparare si implicit a calitatii vietii.Imi doresc ca peste cativa ani cetatenii sa poata face o comparatie intre epoca Basescu-Boc si perioada de guvernare a premierului Victor Ponta si sa decida ei in care dintre legislaturi tara a fost « pe maini bune ».

Va multumesc pentru atentie.

18
Feb

Domnule Presedinte,

Stimati colegi,

 

Somajul este un fenomen care prin afectarea tuturor statelor in diverse proportii, a devenit prin consecintele sale una dintre preocuparile generale ale organismelor U.E.Activitatea acestor organisme urmareste doua directii, pe de-o parte atenuarea acestor consecinte prin prestatii care sa asigure supravietuirea financiara a somerilor, iar pe de alta parte masuri prin care toata aceasta forta de munca sa fie reabsorbita de catre circuitul economic.In terminologia de specialitate primele se numesc masuri pasive, iar ultimile – masuri active.

Potrivit ONU, termenul de SOMER este definit drept “orice persoana care a implinit 15 ani; este apta de munca; nu munceste sau cauta un loc de munca ‘’.In acest context Romania are obligatia alinierii la modelul social european si implementarii masurilor comunitare de combatere a somajului, desi s-a dovedit ca aceste solutii nu au un caracter universal valabil, ci pentru fiecare stat, in functie de caracteristici, trebuie masuri specifice.Dezbaterea in acest domeniu porneste de cele mai multe ori de la impartirea resurselor pentru implementarea acestor masuri.Adica cum e mai bine – sa directionam aceste resurse pentru prestatii sociale cat mai confortabile, sau catre masuri active care sa aduca la angajarea fortei de munca in sistem , fapt care pe termen lung va returna banii catre stat prin plata contributiilor si cotizatiilor.De prisos sa mai spunem ca in tot spatiul comunitar aceasta chestiune a fost gestionata cel mai eficient de catre guvernele de stanga, cel mai bun exemplu fiind tarile nordice.Strategia europeana pentru ocuparea fortei de munca(SEO) vizeaza o directie suplimentara si anume Prevenirea Riscului Somajului prin dezvoltarea spiritului antreprenorial, formarea profesionala pe tot parcursul vietii si imbogatirea competentelor si aptitudinilor tuturor indivizilor.

In Romania rata somajului la nivel national era in decembrie 2014 de 5,14%, mai mica cu 0,3% fata de decembrie 2013 si insumand 478 338 persoane.Din totalul persoanelor inregistrate ca someri, doar 140 000 beneficiaza de indemnizatie, in timp ce restul de aproape 350 000 sunt neindemnizati.Din numarul total de someri circa 150 000 provin din mediul urban, iar 320 000 din mediul rural.

La nivel european avem de-a face cu o anomalie statistica.Astfel ca in timp ce Romania are un procent de someri de 05%, in Spania cifra se situeaza la 26%, in Polonia – 10%, iar in Italia 12%.Aceasta anomalie se explica prin faptul ca in Romania cei care sunt inregistrati ca someri si nu mai primesc indemnizatie sunt radiati din evidente daca nu se prezinta o data la sase luni la agentiile pentru ocuparea fortei de munca.Alta explicatie a specialistilor este ca in tara noastra exista circa 3 milioane de persoane care sunt patroni, lucratori pe cont propriu, lucratori in agricultura si nu figureaza in evidentele oficiale ca persoane fara loc de munca.O concluzie nefericita a acestei anomalii o constituie faptul ca in Romania institutiile statului menite sa combata munca la negru si evaziunea fiscala din piata muncii inca nu functioneaza cum ar trebui.In teritoriu guvernul a decis recent comasarea ITM-urilor cu AJPIS-urile, demers prin care speram sa se poata controla mai bine situatia persoanelor fara ocupatie declarata.

O alta specificitate a situatiei din Romania o reprezinta numarul mare de romani plecati la munca in strainatate, oameni care nu mai sunt luati de 10 ani in evidentele privind forta de munca si care au de multe ori o situatie incerta chiar in tarile occidentale unde vietuiesc.

Sa vorbim putin despre indemnizatia de somaj.In Romania aceasta este o suma fixa, neimpozabila reprezentand 75% din salariul de baza minim brut pe tara.Aceasta indemnizatie se acorda daca sunt indeplinite anumite conditii :stadiu de cotizare de minim 12 luni in ultimile 24 luni, nu se realizeaza alte venituri, nu se indeplinesc conditiile de pensionare si beneficiarii sunt inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca.De mentionat ca pot primi indemnizatie de somaj si absolventii de liceu sau studii superioare, timp de 12 luni, masura de sprijin pe care legiuitorul a gandit-o pana la gasirea unui loc de munca.

In ceea ce priveste masurile active de diminuare a somajului consider ca trebuie investit in pregatirea si calificarea celor care cauta de munca, mai ales in domeniile in care se schimba tehnologia.

In acelasi timp statul trebuie sa se implice in stimularea vechilor si noilor intreprinderi care creaza noi locuri de munca.In aceasta categorie intra si intreprinderile care angajeaza absolventi sau persoane cu dizabilitati.In spatiul comunitar legislatia s-a adaptat cerintelor economice si a dat posibilitatea unor diverse tipuri de angajare legala :contract cu orar atipic, angajare provizorie pe durata determinata, stagii sau alte contracte de munca deosebite.Vedem asadar ca solutiile pentru prevenirea si combaterea somajului trebuie sa produca un echilibru intre mentinerea fortei de munca intr-o stare calificata si stimularea mediului economic la crearea permanenta de locuri de munca, care prin impozite si cotizatii vor genera incasari la bugetul de stat.

Va multumesc pentru atentie.

13
Feb

Prieteni dragi,

Vă invit să citiți o reproducere, o adaptare la starea personală a unui citat care mi-a plăcut foarte mult și care aparține marelui basketball-ist, Michael Jordan. Citatul face parte din speech-ul său pe care l-a ținut cu ocazia retragerii din basketball-ul de mare performanță.

În viața mea de sportiv am ratat peste 10.000 de lovituri de picior care puteau deveni puncte. Am pierdut zeci de meciuri la probele de kumite și kata. Atunci când luptam în echipă, ceilalți colegi își puneau speranța că voi reuși un ipon, dar nu întotdeauna acesta venea. În viață de multe ori am avut și eșecuri, tocmai de aceea cred că am reușit.

Dragii mei, în sport nu se vorbește numai despre victorii, ci, adesea și despre înfrângeri. Înfrângerile sunt mult mai dese decât victoriile în sportul de performanță de aceea consider că fără să simți gustul amar al unei înfrângeri nu te poți bucura de satisfacția dulce pe care ți-o oferă o victorie.

Aș vrea să vă gândiți… Oare nu cumva marea lecție a sportului și a disciplinei sportive este, de fapt, suportarea înfrângerii după ce ne-am antrenat din greu pentru victorie?

Vă doresc un week-end liniștit în care să puteți reflecta…

 

10
Feb

Domnule Presedinte,

Stimati colegi,

Relansez astazi in dezbaterea publica o tema mereu “la moda” printre sociologi si analistii tranzitiei din societatea romaneasca.Am considerat ca este oportuna abordarea acestei teme dupa ce saptamana trecuta am tras un semnal de alarma despre pericolul socio-economic constituit de criza francului elvetian, situatie care poate afecta zeci de mii de familii din tara noastra.Desi este dificila  o radiografiere generalista a familiei contemporane, putem afirma ca aceasta se afla intr-o situatie de risc, ca sa nu spunem mai direct – CRIZA.

Din nefericire familia romaneasca reflecta direct starea de sanatate a intregii colectivitati romanesti, pornind de la efecte demografice negative, mentalitati asa zis “moderne” care au dus la lipsirea de repere morale si spirituale si pana la stresul financiar si socio-economic alimentat de politicile diverselor guverne care nu doar ca nu au sprijinit familia, ci au creat premizele destramarii acesteia.

Dupa principiul biblic de “a da cezarului ce-i al cezarului” voi analiza in interventia de astazi acele aspecte care apartin actului de guvernare si implicarea clasei politice pentru elaborarea unei strategii care sa incurajeze prin masuri socio-economice tanara familie si sa creeze un climat de bunastare care sa sustina familia romaneasca.

Statistic in Romania majoritatea gospodariilor se regasesc in orase si municipii 56%, in timp ce 44% se afla in mediul rural, ambele avand o dimensiune situata in vecinatatea cifrei de 2,8 persoane.La nivel national ponderea numarului de membri de familie este urmatoarea 27% familii cu 2 membri, 42% familii cu 3 membri, 18% familii alcatuite din 4 persoane, iar 11% familii cu 5 sau mai multi membri.Doar daca insumam primele 2 categorii rezulta 69% familii cu 0 sau un singur mostenitor, fapt care explica limpede sporul negativ prefigurat pe urmatorii 20 ani.

Pe grupe de varsta ale capului de familie este ingrijorator ca 29% sunt conduse de persoane peste 65 ani, 31% de persoane intre 50-64 ani, in vreme ce doar 44% sunt familii al carui lider are sub 50 ani.La nivel ocupational 37% dintre familii sunt conduse de salariati, 42 % de catre pensionari, iar restul de 20% sunt someri, lucratori pe cont propriu sau presteaza diverse activitati de subzistenta.O ultima cifra ingrijoratoare, in 2014 , 20% dintre gospodarii nu si-au putut achita la timp rata bancara, factura de energie electrica sau alte utilitati, impozitul sau chiria pe spatiul de locuit.

Din nefericire familia romaneasca a fost un concept suficient de abstract pentru a fi tinta predilecta a guvernelor Boc-Ungureanu in anii de trista amintire 2008-2012.Daca inca din 2008 promiteau alocatii de 100 lei/luna si salarii de 900 euro a fost nevoie de doar 2 ani in care politicile lor distructive au afectat copii, salariati, pensionari, bugetari, mame, persoane cu dizabilitati, adica un genocid economic pe care personal nu cred ca l-au decontat in totalitate.Daca ati fi intrebat orice cuplu in acea perioada despre nasterea unui copil v-ar fi raspuns ca este cel mai serios sacrificiu financiar, cu repercursiuni in pastrarea locului de munca, etapa pe care de regula tinerii o amana pentru vremuri “mai bune”.

Si aici ajungem la misiunea noastra, de alesi prin vot popular, care putem prin votul nostru sa dam o directie si solutii care sa sprijine familia romaneasca si implicit intreaga societate in ansamblul ei.

Am apreciat Programul Prima Casa care s-a dovedit functional pentru o categorie de tineri la un moment dat, la fel cum si Programul ANL al Guvernului Nastase a ajutat multe familii cu venituri modeste.Este insa cazul sa elaboram un program national de achizitie locuinte care sa tina seama de realitatile zilei.Programul Prima Casa prezinta un bilant de aproximativ 100 000 de dosare finantate in 6 ani.Studiile de piata arata insa un necesar de 100 000 locuinte in fiecare an, asta doar pentru familiile tinere si fara a lua in considerare locuintele vechi sau degradate care trebuie consolidate sau refacute.Am vazut la inceputul lunii cum guvernul a contractat 175 milioane euro de la BDCE pentru a construi circa 9000 locuinte sociale pentru tineri.Avand in vedere ca acesti bani reprezinta investitii directe in economia romaneasca, care vor duce la crearea de locuri de munca, consider ca ar trebui marit, de la an la an cuantumul acestor investitii.Rog pe Victor Ponta, Premierul Romaniei, sa aiba in vedere ca de aceste investitii este nevoie si in mediul rural, nu doar la orase.

De asemenea am apreciat ideea introducerii alocatiei de sprijin pentru copiii din familii sarace, insa guvernul trebuie sa gaseasca solutii de finantare pentru marirea tuturor alocatiilor care in prezent sunt de 42 lei, adica 10 euro, in timp ce media europeana se situeaza undeva la 100 euro, dar sunt si tari unde aceasta atinge 400 euro.

Cu speranta ca sustinem cu totii acest demers util, va multumesc pentru atentie si va promit ca voi reveni pe viitor cu o serie de bune practici in domeniu ale vecinilor nostri din UE.

3
Feb

 

Domnule Presedinte,

Stimati Colegi,

Am ales sa vorbesc despre acest subiect deoarece am crezut intotdeauna ca guvernul de stanga trebuie sa incurajeze tanara familie din Romania.In judetul Iasi si in special in municipiu am intalnit numeroase familii tinere care in 2007-2008 au crezut ca isi pot achizitiona o locuinta pe care sa o plateasca prin munca cinstita in 20 sau 25 ani.Ca om de business, care am creat de-a lungul timpului sute de locuri de munca stabile, am constatat ca fata de 2007 salariile in mediul privat fie au stagnat fie au crescut usor in ritmul salariului minim pe economie.

Disperare.Asa putem caracteriza ceea ce traiesc cei peste 150 000 romani cu credite in CHF, care, alaturi de familiile lor stau cu ochii pe fluctuatiile cursului valutar inca din 2009 an in care francul elvetian a inceput sa se aprecieze in raport cu euro si cu leul romanesc.Astfel daca in august 2007 CHF valora 1,96 lei, in august 2012 se apropia de 3,96 lei, iar in ianuarie 2015 a atins maximul istoric de 4,58 lei, mai mult decat dublul cursului din 2007.

In ceea ce priveste destinatia creditarii in CHF, o treime din debitori si-au achizitionat locuinta, circa 60 – bunuri de larg consum, indeosebi autoturisme, iar doar 10% au folosit banii in alte scopuri.

Luna trecuta acesti cetateni au reactionat la auzul vestii cumplite ca Banca Centrala Elvetiana a renuntat la raportul fix intre franc si euro, fapt ce a urcat CHF la cote nebanuite in momentul contractarii creditelor.

In prezent situatia este urmatoarea: datornicii cu credit ipotecar in CHF au rata in multe cazuri mai mare decat veniturile ambilor salariati din familie, iar restantele pe cate 2,3 luni sunt la ordinea zilei.In ceea ce priveste pe cei care si-au cumparat autoturisme, vedem ca aceste bunuri si-au diminuat treptat valoarea, in timp ce rata lunara a crescut mai mult decat dublu.Desi reprezentantii BNR au fost audiati in Parlament, ONG-urile si asociatiile profesionale au incercat sa medieze relatia clienti-banci, insa acestia din urma afiseaza doar o aparenta bunavointa dictata de normele de PR.In ceea ce priveste masuri concrete care le-ar putea dauna marjei de profit – am constatat cu totii o inflexibitate de nestramutat.

Guvernatorul BNR Mugur Isarescu recomanda in aceasta speta o suma de solutii individuale mai degraba decat una generala, iar cei care au inteles gresit mesajul domniei sale indeamna la o interventie minima a statului in aceasta chestiune, folosind de exemplu argumentul:daca azi ii ajutam pe cei cu credite in franci si maine va creste euro, ce facem atunci?Raspunsul meu ar fi urmatorul: daca maine euro s-ar aprecia la o valoare dubla atunci statul ar trebui sa intervina numaidecat.La fel si in cazul creditelor in oricare dintre celelalte valute fie ele sau nu exotice.

Ne doare asadar sa vedem ca acesti datornici sunt cetateni romani, majoritatea tineri de pana la 40 ani care au ales sa ramana in Romania sa munceasca sis a-si intemeieze o familie.De prisos sa mai spunem ca fara un plan de actiune pro-activ cu implicarea tuturor partilor – aceasta situatie va escalada intr-o grava criza sociala, care poate afecta pe orizontala poate un milion de romani.Daca vom trata aceste cazuri drept clasicele credite neperformante, oamenii isi vor pierde casele, probabil locurile de munca si unii vor alege vesnica solutie de avarie – STRAINATATEA.Tocmai in aceasta situatie de criza oamenii trebuie sa simta guvernarea de centru stanga si romanii sa inteleaga ca guvernul este si de partea lor.

Am analizat toate solutiile care s-au vehiculat fie in strainatate fie au fost propuse executivului din tara noastra.Vecinii din Ungaria, de exemplu, au ales covertirea fortata a creditelor in forinti, solutie de care sunt interesati si Croatia si Polonia.Croatia a introdus un curs valutar fix, timp de un an acoperit de banca nationala pentru a da ocazia debitorilor sa-si refinanteze creditele.

In Romania trebuie regandit intreg ansamblul legislativ care reglementeaza piata creditelor, incepand de la nevoia unei mai bune informari cu privire la conditiile obtinerii creditelor si pana la clauzele privind rambursarea, taxele reziduale etc.

Personal sustin includerea in legislatie a scutirilor temporare fie de la plata ratei sau cea a dobanzii, iar in cazul creditelor ipotecare cred ca nu ar fi gresit ca statul sa vina el insusi cu garantii pentru acesti oameni.Institutiile bancare, ca orice creditor vor prefera desigur incasarea unei dobanzi mai mici pentru o perioada de timp decat falimentarea debitorului care nu va mai avea nimic de returnat.

O chestiune care trebuie sa ne preocupe in perioada imediat urmatoare, legata de acest subiect, este finalizarea Legii Insolventei persoanei fizice.Este important acest aspect deoarece trebuie stabilit un prag maxim de indatorare a persoanei si o minima protectie ca in cazul unei crize sa ii ramana suficient pentru traiul zilnic.

Nu in ultimul rand, fac un apel catre marile grupuri bancare care adunau pana in 2008 profituri insumate de 1 miliard/euro anual: Domnilor, poate ar trebui sa va asumati macar o parte din pierderile cauzate de cresterea francului elvetian.

Va multumesc pentru atentie.

29
Jan
Sambata 24 ianuarie am participat la celebrarea Unirii Principatelor, alaturi de Premierul Victor Ponta, ministrul Liviu Dragnea, primarul Gheorghe Nichita si alte personalitati din lumea politico-administrativa.
A fost primul an in care sacrificiul istoric al Iasului care a renuntat la statutul de capitala in favoarea Bucurestiului a fost omagiat ca sarbatoare legala si ma bucur ca ma numar printre cosemnatarii Legii 171/2014 care consfinteste acest lucru.
 
28
Jan

Introducere

Anul 2014 a fost unul plin de provocari pentru PSD si bogat in evenimente politice si electorale.A fost anul ruperii USL, al alegerilor europarlamentare si al celor prezidentiale care au dat Romaniei echilibru cu un Presedinte de dreapta si un Prim-ministru de stanga.Schimbarea asteptata timp de 10 ani a venit in sensul disparitiei lui Traian Basescu din prim-planul scenei politice si indreptarea celor 3 institutii Parlament, Guvern si Presedintie catre normalitate.

Colegiul 3, ai carui cetateni m-au votat pentru Parlament in 2012 numara peste 70 000 locuitori care isi duc viata in cele 14 comune componente:Tiganasi, Probota, Movileni, Romanesti, Popricani,Letcani, Horlesti, Voinesti, Tibana, Tibanesti, Tansa, Dagata, Ipatele si Draguseni.Am considerat ca trebuie sa imbin in calitatea de parlamentar atat activitatea legislativa cu initiative, declaratii politice, interpelari cat si sprijinirea oamenilor si institutiilor din teritoriu prin audiente, colaborare stransa cu consiliile locale(consilieri, primari, viceprimari), actiuni politice, adunari populare, sarbatori locale sau dezbateri pe diferite teme administrative.

Dupa incheierea celui de-al doilea an de mandat, vin in fata dumneavoastra cu ceea ce am reusit sa realizez, cu greutatile pe care le-am intampinat si cu ce imi propun pentru noul an.

 

I. Activitate legislativa      14 initiative legislative

16 luari de cuvant

17 declaratii politice

8 intrebari si interpelari

 

 

I.1 Propuneri legislative

Cele 14 viitoare legi ale caror co-semnatar sunt reglementeaza domenii variate, din aria mea de expertiza si experienta administrativa de 20 ani in functii de conducere locale sau judetene.Aceste domenii sunt educatia, protectia consumatorului, reglementarea pietei de energie, administratia judeteana, protectia civila si situatii de urgenta, sprijin pentru romanii de pretutindeni.

Astfel initiativa legislativa 143/2014 prevede modificarea HG 1447/2007 care reglementeaza normele financiare pentru activitatea sportiva.HG 1447 contine niste limite privind cheltuieli specific activitatii sportive(cheltuieli de masa, de efort) care la aceasta ora nu mai sunt satisfacatoare.In calitatea mea de fost sportive de performanta si fondator al CS ENPI cu rezultate nationale si europene stiu problemele cu care se confrunta o persoana care alege acest drum.In Romania baza de selectie a sportivilor a fost intotdeauna mediul sarac din care s-au ridicat diamante care asteptau sa fie slefuite.Pentru ca ne dorim ca sportul romanesc sa redobandeasca gloria de alta data – trebuie sa investim mult mai consistent in cluburile sportive si incurajarea performantelor sportivilor.

L280/2014 privind protectia drepturilor copilului aduce completari necesare Legii pentru Protectia Copilului L272/2004, dupa principiul “interesului superior al copilului”.Prin aceasta initiativa ne dorim sa prelungim varsta pana la care copilul institutionalizat beneficiaza de plasament in familia extinsa sau substitutiva.

L171/2014 prin care data de 24 ianuarie devine sarbatoare legala, este un act normativ propus de mai multi parlamentari ieseni la initiativa primarului Gheorghe Nichita,pentru ca istoric se recunoaste ca data de 24 ianuarie a insemnat intemeierea statului romanesc modern si sacrificarea Iasului prin renuntarea la statutul de capitala in favoarea Bucurestiului.

Prin BP430/2014 se modifica L 299/2014 privind sprijinirea romanilor din afara granitelor.Prin aceasta modificare dorim modificarea Zilei Romanilor de Pretutindeni, din 30 noiembrie in ultima duminica a lunii mai, pe motiv ca luna decembrie este suficient de incarcata de evenimente cu caracter national si international.

Dintre celelalte propuneri pe care le-am semnat amintesc L506/2014 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor, L579/2014 privind insolventa persoanelor fizice, BP 279/2014 pentru completarea Codului Muncii, sau BP272/2014 privind situatiile de urgenta.

 

I.2.Declaratii politice

In  cadrul celor 17 declaratii politice am incercat sa abordez domenii importante care in tara noastra sunt fie lasate de izbeliste fie pot fi puternic imbunatatite.

Astfel in declaratia politica din 04 februarie 2014 am vorbit despre Strategia Nationala de Sanatate 2014-2020 si am laudat guvernul Uniunii Social-liberale care viza o abordare multianuala, pe trei directii strategice:servicii medicale, sanatate publica si imbunatatirea capacitatii institutionale.

In declaratia din 11 februarie 2014 am ridicat in plenul Camerei Deputatilor observatii privind politica de impozitare in timpul crizei prin care criticam coruptia din ANAF si cum aceasta institutie a sufocat mii de IMM-uri in perioada 2009-2012.In 18 februarie inaintam presedintelui de sedinta declaratia intitulata “Cercetarea in Romania…incotro?” prin care am cerut intregii clase politice sprijinirea cercetarii romanesti.In cadrul declaratiei am prezentat statistici care dovedesc ca din acest punct de vedere suntem pe ultimul loc in Europa, cu o alocare de 0,5% din PIB.Mai mult, in ultimii 10 ani peste 15 000 de cercetatori au parasit Romania pentru state care le valorizeaza corect competentele.

Am sustinut mai multe declaratii in care tratez domeniul agriculturii romanesti prin sustinerea sectorului pomicol, aindustriei alimentare care are nevoie de retehnologizare,  am apreciat guvernul Victor Ponta care a platit toate subventiile la timp.

Prin declaratia din 08 aprilie 2014 am militat pentru sustinerea comunitatilor de rromi.Consider ca am vorbit in cunostinta de cauza intrucat doar colegiul nostru contine 3 asemenea comunitati.Este vorba despre satul Slobozia, com. Voinesti unde traiesc rromi majoritatea convertiti la religia penticostala, satul Glodenii Gandului – Tibanesti si satul Zece Prajini – Dagata, locul de obarsie al Fanfarei Ciocarlia.

In data de 23 septembrie am facut o analiza a fenomenului intoarcerii acasa a romanilor plecati la munca in strainatate.Consider ca statul roman trebuie sa se pregateasca din timp pentru adaptabilitatea la acest fenomen, altfel vom fi luati pe nepregatite, ca la plecarea lor.Motivele pentru care acesti concetateni se intorc acasa sunt legate de lipsa locurilor de munca in tarile U.E.Daca nu suntem pregatiti pentru a absorbi aceasta forta de munca calificata, statul roman va fi impovarat cu noi obligatii sociale.Spuneam in aceasta declaratie ca trebuie sa transformam aceasta povara intr-o oportunitate si sa ii sprijinim pe acesti romani pentru incadrarea in munca sau infiintarea unei initiative economice private.

In restul declaratiilor politice am abordat subiecte precum  drepturile copilului si ale persoanelor cu dizabilitati, eliminarea violentei impotriva femeii, strategia nationala pentru tineret etc.

 

I.3.Interpelari

In cadrul acestor demersuri parlamentare am sesizat diverse institutii sau ministere de resort asupra unor probleme, ilegalitati, abuzuri sau am obtinut informatii publice cerute de oamenii veniti in audienta la cabinetul parlamentar.

Astfel in 05 februarie 2014, in preajma ninsorilor abundente care blocau drumurile judetene si nationale am cerut ministrului de resort sa imi expuna strategia de infiintare a perdelelor forestiere de protectie.

Tot in februarie 2014 am cerut explicatii privind situatia ingrata a invatamantului preuniversitar silvic, in conditiile in care vrem sa ne protejam ce ne-a mai ramas din paduri, dar nu investim in pregatirea specialistilor.In luna martie am cerut Ministerului Agriculturii o lista cu toate liniile de finantare europeana pentru tinerii fermieri, pentru a o pune la dispozitia doritorilor din judetul Iasi.

In 18 iunie am fost primul parlamentar de Iasi care se interesa de situatia autostrazii Iasi-Tg. Mures, despre a carei situatie auzisem cu totii ca este blocata in etapa licitarii pe tronsoane a studiilor de fezabilitate.

In cadrul celorlalte interpelari am abordat subiecte precum situatia tinerilor din Republica Molodva veniti la studii in Romania, Serviciile de Probatiune, patrimoniul istoric si arhitectural din judetul Iasi etc.

 

II. Activitate in teritoriu

Aceasta s-a centrat pe sprijinirea proiectelor autoritatilor locale din Colegiul 3  si pe ajutorarea institutiilor si cetatenilor care au cerut audienta la Cabinetul Parlamentar.

In calitatea mea de vicepresedinte al Comisiei comune pentru integrare europeana intre Parlamentul Romaniei si al R.Moldova am participat la o serie de reuniuni atat in Romania cat si in R.Moldova care s-au finalizat prin semnarea Acordului Unic U.E.-Moldova in iunie 2014.Victoria pro-europenilor la alegerile parlamentare din toamna din R. Moldova m-au bucurat pentru ca inseamna ca moldovenii au inteles sansa istorica pe care a reprezentat-o semnarea acordului.

In Colegiul 3, pe care l-am castigat din partea USL am considerat ca trebuie sa imi mentin angajamentele luate in fata cetatenilor si am colaborat bine cu toti primarii, indiferent de culoarea politica.Am fost dezamagit in anul 2013 cand datorita dezastrului financiar lasat de Guvernele Boc nu s-au gasit bani pentru proiectele acestor comune.De aceea imi propuneam pentru 2014 realizarea a cate un proiect major in fiecare comuna.

Ma bucur sa anunt ca acest obiectiv s-a realizat, in primul rand datorita energiei primarilor, dar si ajutorului dat de Victor Ponta si de echipa PSD Iasi condusa de Gheorghe Nichita.

Pana in luna octombrie fiecare comuna din colegiu a semnat Contractul de Finantare pentru cel putin un proiect major care se va realiza in 2015.

Amintim cele mai importante proiecte :

-Canalizare si statie de epurare in com. Tibanesti

-gradinita in com. Ipatele

-scoala in com. Draguseni

-sediu Primarie in com. Tiganasi

-asfaltare drumuri satesti in com. Horlesti

-asfaltare drumuri si impadurire in com. Movileni

-pietruire drumuri in com. Tibana

-camin cultural in Romanesti

-asfaltare drum satesc si introducere apa-canal in com. Probota

-asfaltare drum comunal in com. Voinesti

-continuarea lucrarilor la Parcul AgroIndustrial Letcani

-la Popricani dupa nenumarate interventii la ministerele de resort s-a reusit deblocarea conturilor ce erau inghetate de aproape 3 ani

In masura posibilitatilor am ajutat persoane si institutii, in general biserici care se gasesc in diverse etape de renovare sau amenajari.Din nefericire multe asemenea lacasuri au nevoie urgenta de lucrari de consolidare intrucat pot pune in pericol viata oamenilor.Trebuie gasita o solutie pentru rezolvarea acestor probleme fara a mai exista dubii de pomana electorala.

In cadrul audientelor am primit putin peste 500 persoane, un numar mai mic decat anul trecut datorita celor doua campanii electorale care ne-au tinut ad-literam in comune.Audientele sunt tinute in Iasi la cabinetul din Bd. Pacurari nr.20.

Cea mai grava problema a Colegiului 3 ramane DJ 248 Iasi-Voinesti-Tibanesti-Dagata, pentru a carui reabilitare m-am angajat in 2012 alaturi de consilierii judeteni.Acest tronson a fost prins in master-planul intocmit de CJ si votat de consilierii judeteni PSD.

Multumesc primarilor, consilierilor locali si membrilor PSD pentru buna colaborare si tuturor cetatenilor din colegiu pentru ca au incredere in PSD in fiecare ciclu electoral.

 

III.Ce imi propun pentru 2015

Principalul obiectiv propus se refera la realizarea fizica a investitiilor din Colegiul 3, urmarirea lor in cadrul ministerelor de resort pentru a preveni blocaje sau timpi morti de asteptare.

Imi doresc deasemenea sa inregistram progrese privind investitia in DJ 248.

Aplicarea de catre persoane si institutii la noile linii de finantare europeana care se vor deschide in primavara anului 2015.

In final, pentru realizarea acestor lucruri imi doresc si un an de stabilitate politica, in care institutiile statului sa guverneze in buna intelegere, fiind si un an fara campanii electorale, care stim cu totii ca au si parti mai putin bune.

Deputat Constantin Adascalitei

15
Jan

Proiectul parcarii subterane din fata Teatrului National a iscat controverse inca de la prima propunere in comisia de specialitate, principalele argumente pro-contra fiind aglomeratia din zona centrala, respectiv protejarea spatiilor verzi existente in prezent.
Deputatul PNL Anton Dobos a incercat astazi sa urce in trenul format de curentul ecologistilor care nu doresc desfiintarea parcului din forma sa actuala.A considerat asadar ca nu da gres daca ataca pe primarul PSD al Iasului intr-o nota aproape apocaliptica, iar implementarea noului proiect ar face numai rau sanatatii iesenilor.Colegul Anton Dobos isi asigura auditorii ca va lupta alaturi de ONG-uri si de consilierii locali pentru impiedicarea proiectului.
Domnilor, proiectul pe care il contestati de zor a fost votat de dumneavoastra in comisiile de specialitate si in plenul consiliului local Iasi incepand cu aprilie 2013.Singurele controverse la acel moment se refereau la cine va administra obiectivul dupa realizarea sa.
In ceea ce priveste proiectul in sine, aglomeratia din zona si studiile de trafic recomanda clar realizarea sa.Cele 230 de locuri de parcare vor fi subterane, iar spatiile verzi vor fi refacute in totalitate cu o suprafata mai mare decat in prezent.De asemenea, pentru cei care cunosc zona, atat aleile cat si bazinul se afla intr-o stare nu tocmai buna, iar noul proiect prevede o sistematizare care va pune in valoare cele doua mari monumente – Mitropolia si Teatrul National.
Personal apreciez eforturile celor care nu vor imputinarea spatiilor verzi din oras si am participat la destule dezbateri utile in ultimii ani.De aceea imi dau seama cine cu adevarat iubeste natura si cine se foloseste conjunctural de curentul de opinie pentru a-si plati polite politice.
Problema este ca dezbaterea generata de ecologistii autentici poate imbunatati proiectul, insa atunci cand ea se transforma intr-un demers politicianist…eforturile celor de buna credinta isi pierd credibilitatea.

30
Dec

Dragi prieteni,

Încheiem anul 2014 după 12 luni de convulsii politice, bătălii electorale, dar cu seninatatea faptului că am guvernat țara cu bună credință.
Odată cu plecarea lui Traian Băsescu, instalarea noului Președinte prevestește o perioadă de normalitate și consens politic în care politicienii vor respecta votul popular.
În noul an, vă doresc tuturor multă sănătate, prosperitate și împlinirea tuturor dorințelor.

La mulți ani și un gând bun !

19
Dec

Astazi a aparut intr-un cotidian local deputatul liberal Anton Dobos care nici mai mult nici mai putin cere demisia guvernului Victor Ponta, la doar o zi dupa investirea acestuia in Parlamentul Romaniei cu o majoritate de 377 voturi pentru.Alternativa propusa de PNL ar readuce la carma tarii personaje semi-obscure care au votat nu demult taierile de salarii si indemnizatii sociale, in timp ce statul platea miliarde de euro in caracatita ANRP.Acestia ar fi Predoiu, Boagiu, Ialomitianu sau incolorul Igas, adica aproape jumatate din cabinetul Boc.
Colegii din noul PNL par a se fi imbatat cu apa rece si isi inchipuie ca votul din 16 noiembrie este victoria lor personala, cand in realitate alegatorii au sanctionat intreaga clasa politica si au optat pentru un profil de Presedinte aparent diferit.Pe cale de consecinta, aceste iesiri in decor pe care le fac noii PNL-isti care se napustesc spre CIOLAN, nu fac decat sa il decredibilizeze pe Iohannis si sa arate ca noul PNL e de fapt un PDL vopsit in galben.
Deputatul Anton Dobos se indoieste de competenta lui Victor Ponta, dupa doi ani in care tara a trebuit scoasa din fundatura in care au lasat-o guvernele Boc-Ungureanu:salariile si pensiile au fost reintregite, fondurile europene deblocate, s-au redeschis 23 de spitale, s-a redus evaziunea fiscala din panificatie prin reducerea TVA, a fost micsorata CAS la angajator cu 5% si exemplele pot continua.
Desigur, se poate oricand si mai bine, dar in comparatie cu 2009-2012 este limpede ca abia acum mergem intr-o directe buna.Noi, coalitia de guvernare, ne-am asumat chiar si votul din 16 noiembrie si dorinta romanilor de a exista un echilibru de putere in Romania, adica un Premier de stanga si un Presedinte de dreapta, ambii legitimati prin vot popular.
Nu incercati sa pacaliti romanii, domnilor de la PNL!